Na jakiej podstawie prawnej dyrektor publicznej szkoły podstawowej może nieodpłatnie przekazać zbędne składniki majątku ruchomego innej jednostce budżetowej?

Niekiedy zdarza się, że niektóre przedmioty, czy to sprzęt, czy meble znajdujące się w szkole przestają być potrzebne, a ich stan nie jest na tyle dobry, że mogą być nadal wykorzystywane. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest ich przekazania innej jednostce budżetowej, której takie rzeczy mogą się przydać. Jednak jak to była z mieniem państwowym nie jest to takie proste i nie może odbyć się bez zachowania procedury przewidzianej przez prawo. Nic więc dziwnego, że prawnicy z naszej Kancelarii spotkali się z pytaniem o to, jak majątek taki szkoła może przekazać innej jednostce budżetowej i na jakiej podstawie prawnej.
Kwestię dotyczącą zarządzania składnikami majątkowymi reguluje ustawa z dnia 16 grudnia 2016r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, natomiast szczegółowy tryb przekazywania składników majątku między jednostkami budżetowymi Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa (Dz.U. 2019 poz. 2004). Postanowienia dotyczące trybu przekazywania i darowizny takich składników zawarte zostały w rozdziale 4 tego rozporządzenia – § 38 – 41.
Składniki takie mogą być przekazane innej jednostce budżetowej zarówno na czas oznaczony, jak i nieoznaczony. Takie przekazanie następuje na pisemny wniosek zainteresowanego organu, który to zawiera w szczególności nazwę, siedzibę i adres tego organu, wskazanie składnika rzeczowego, którego wniosek dotyczy, oświadczenie, że oświadczenie, że przekazany składnik rzeczowy majątku ruchomego zostanie odebrany w terminie i miejscu wskazanym w protokole zdawczo-odbiorczym i uzasadnienie. Wniosek taki jest rozpatrywany w terminie 60 dni od dnia jego wpływu. Nieodpłatne przekazanie dokonuje się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego zawierającego w szczególności: oznaczenie stron, nazwę, rodzaj i cechy identyfikujące składniki rzeczowe majątku ruchomego, wskazanie składników rzeczowych majątku ruchomego, a także wartości tych składników, niezbędne informacje o składnikach rzeczowych majątku ruchomego, okres, w którym składniki rzeczowe majątku ruchomego będą używane przez ten organ, miejsce i termin odbioru składników rzeczowych majątku ruchomego oraz podpisy z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska osób upoważnionych do podpisania protokołu.
Jednak w przypadku, gdy przekazane składniki majątku służą jednostce samorządu terytorialnego do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej ich przekazanie może odbyć się bez pisemnego wniosku, na podstawie samego protokołu zdawczo-odbiorczego. Ustawodawca w takiej sytuacji przewiduje więc uproszczoną procedurę.
Co więcej, informacja o przekazaniu rzeczy powinna być zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.
Trzeba więc pamiętać o zachowaniu takiej procedury w przypadku przekazywania mienia szkoły innej jednostce budżetowej. Gdyby takie przejęcie okazało się niemożliwe, dyrektor publicznej szkoły może również dokonać likwidacji takich składników, również zgodnie z procedurą określoną w powyższym rozporządzeniu (§ 42.).