Kancelaria Prawa Oświatowego
Home PageDotacje na kształcenie specjalne

Dotacje na kształcenie specjalne

Jako zespół Kancelarii Prawa Oświatowego oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie dotacji oświatowych na kształcenie specjalne. W związku z licznymi zmianami w systemie finansowania zadań oświatowych, szczególnie tymi wprowadzonymi w roku 2025, prawidłowe rozliczenie i wykorzystanie dotacji stało się jeszcze bardziej skomplikowane i obarczone ryzykiem.

Joanna Jędrzejewska – radca prawny. Prawnik od oświaty.

Regulacje dotyczące dotacji na kształcenie specjalne

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują szczegółowe regulacje dotyczące sposobu rozliczania dotacji na dzieci niepełnosprawne (art. 35 ust. 4 i 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Zgodnie z nowymi przepisami dotacja przekazana dla dzieci posiadających orzeczenie o niepełnosprawności może być wykorzystana na pokrycie wydatków związanych z realizacją kształcenia specjalnego oraz zapewnienie warunków ich realizacji.

Niejasne przepisy, odmienne stanowiska samorządów oraz zbyt ogólne opinie MEN pozwalają sądzić, że ryzyko zwrotu dotacji udzielonej na kształcenie specjalne jest wysokie, pomimo objęcia opieką i realizowania prawidłowo terapii w stosunku do dziecka, na które przekazano dotację.

Zmiany w systemie dotowania od 2025 roku

Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, od 1 stycznia 2025 r. podstawą naliczenia dotacji dla uczniów szkół niepublicznych, uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego staje się „przewidziana kwota potrzeb oświatowych”, która zastępuje stosowaną dotychczas „kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej”.

Szczególnie istotne zmiany dotyczą uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi:

  • Uczniowie oddziałów specjalnych oraz integracyjnych dotowani będą dwoma odrębnymi wagami
  • Finansowanie uczniów w oddziałach ogólnodostępnych uzależnione zostanie od sumy liczby godzin wsparcia realizowanego dla ucznia

Nowy system naliczania dotacji na uczniów z autyzmem w oddziałach ogólnodostępnych

Wysokość kwot dotacji na uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w oddziałach ogólnodostępnych, naliczanych w oparciu o wagi ujęte w algorytmie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych, będzie ściśle uzależniona od liczby realizowanych dla nich godzin wsparcia:

  • Liczba godzin wsparcia wyższa niż 10 – waga 9,5
  • Liczba godzin wsparcia wyższa niż 5 a mniejsza niż 10 godzin lub równa 10 godzinom – waga 7,1
  • Liczba godzin wsparcia wyższa niż 2 a mniejsza niż 5 godzin lub równa 5 godzinom – waga 3,6
  • Liczba godzin wsparcia mniejsza niż 2 godziny lub równa 2 godzinom i nie jest równa 0 – waga 1,5

Wydatki na kształcenie specjalne

Trudności wynikające z oszacowania wydatków i prawidłowego rozliczenia ich, związane są z koniecznością zastosowania indywidualnej metody, która uwzględnia specyfikę danej organizacji.

Wydatki przewidziane w dotacjach na kształcenie specjalne mogą być rozstrzygane na podstawie realizacji zadań, które są związane z:

  • Indywidualnymi planami programów edukacyjno-terapeutycznych
  • Programami zajęć
  • Orzeczeniami o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
  • Orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego

Rozliczanie dotacji oświatowych na kształcenie specjalne

Każda jednostka oświatowa zajmująca się kształceniem specjalnym ma unikalne wymagania i wyzwania do rozwiązania. Dlatego też dopasowanie regulaminów oraz statutów do indywidualnych potrzeb i kontekstu danej placówki jest kluczowe dla zapewnienia efektywności oraz skuteczności wykorzystania środków przeznaczonych na edukację uczniów z potrzebami specjalnymi.

Wydatki na realizację zadań kształcenia specjalnego i prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych mogą być związane bezpośrednio z realizacją orzeczeń lub dotyczyć warunków, w jakich prowadzone są zajęcia.

Ryzyko nieprawidłowości i ich konsekwencje

Nieprawidłowe rozliczenie dotacji na kształcenie specjalne może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i prawnych:

  • Konieczność zwrotu całości lub części otrzymanej dotacji wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych
  • Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych osób odpowiedzialnych za gospodarowanie dotacją
  • W skrajnych przypadkach odpowiedzialność karna

Warto pamiętać, że kwoty dotacji na uczniów z niepełnosprawnościami są znacząco wyższe niż w przypadku standardowej kwoty dotacji, co oznacza, że nieprawidłowości w tym zakresie mogą skutkować koniecznością zwrotu dziesiątek lub nawet setek tysięcy złotych.

Jak możemy pomóc?

Nasz zespół Kancelarii Prawa Oświatowego, we współpracy z doświadczonym audytorem finansów publicznych, oferuje:

  1. Przeprowadzenie audytu dotacji na kształcenie specjalne
  2. Analizę dokumentacji uczniów posiadających orzeczenia (IPET, wymiar godzin wsparcia)
  3. Weryfikację prawidłowości rozliczania dotacji na kształcenie specjalne
  4. Przygotowanie wewnętrznych procedur rozliczania dotacji na kształcenie specjalne
  5. Opracowanie dokumentacji potwierdzającej prawidłowość wykorzystania dotacji
  6. Wsparcie w przypadku kontroli ze strony organu dotującego

Korzystając z naszych usług, zyskują Państwo pewność, że środki z dotacji na kształcenie specjalne są wykorzystywane i rozliczane zgodnie z aktualnymi przepisami, co minimalizuje ryzyko ich zwrotu.

Potrzebujesz pomocy prawnej w zakresie dotacji na kształcenie specjalne?

Skontaktuj się z naszą Kancelarią Prawną:

Kancelaria Prawa Oświatowego – zespół adwokatów i radców prawnych specjalizujących się w prawie oświatowym
Email: kancelaria@prawnikoswiatowy.pl
www.prawnikoswiatowy.pl