Pomoc prawna dla placówki oświatowej
Z naszego doświadczenia prawników zajmujących się prawem oświatowym wynika, iż regulacje sytemu oświaty i jego finansowania charakteryzują się znacznym stopniem skomplikowania i niestety znaczną inflacją przepisów je regulujących. Prawnik zajmujący się pomocą prawną dla organów prowadzących placówki oświatowe, czy nauczycieli nie tylko musi orientować się w ustawie o systemie oświaty, karcie nauczyciela, czy ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, ale często sięgać także do licznych rozporządzeń wykonawczych, zarządzeń i interpretacji, czy wreszcie do regulacji prawa miejscowego, które mogą być różne w Poznaniu i Warszawie, czy Wrocławiu.
Z tej tez przyczyny, mimo iż nauczycieli w Polsce jest kilkaset tysięcy, uczniów kilka milionów a szkół ponad 20 tysięcy, to Kancelarii prawnych specjalizujących się w obsłudze oświaty jest relatywnie niewiele.
W każdym razie jedną z kancelarii, która swoją specjalizację znalazła w zakresie obsługi prawnej organów prowadzących placówki oświatowe, w tym żłobki, szkoły i przedszkola jest nasza Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych w Poznaniu. Adwokaci i radcowie prawni Kancelarii od wielu lat świadczą stałą pomoc prawną na rzecz jednego z największych podmiotów działających w systemie oświaty, mającemu pod swoimi skrzydłami kilkadziesiąt placówek oświatowych, w tym żłobki, przedszkola i szkoły. Powoduje to, iż pod naszą opieką prawną znajduje się kilkuset pracowników oświaty ( nauczycieli, pomocy nauczyciela i innych) i kilka tysięcy uczniów i przedszkolaków.
W zakresie obsługi prawnej organów prowadzących Kancelaria prawa oświatowego oferuje kompleksową obsługę prawną wszelkim publicznym i niepublicznym placówkom funkcjonującym w sferze oświaty, między innymi:
- żłobkom i punktom przedszkolnym,
- przedszkolom, w tym: specjalnym, integracyjnym, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także innym formom wychowania przedszkolnego,
- szkołom podstawowym (w tym specjalnym, integracyjnym, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowym i mistrzostwa sportowego),
- szkołom ponadpodstawowym (w tym: specjalnym, integracyjnym, dwujęzycznym, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowym, mistrzostwa sportowego, rolniczym, leśnym, morskim, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa);
- szkołom artystycznym i ogniskom artystycznym,
- placówkom oświatowo-wychowawczym, w tym szkolnym schroniskom młodzieżowym;
- placówkom kształcenia ustawicznego oraz centrom kształcenia zawodowego,
- poradniom psychologiczno-pedagogicznym, w tym poradniom specjalistycznym,
- młodzieżowym ośrodkom wychowawczym, młodzieżowym ośrodkom socjoterapii, specjalnym ośrodkom szkolno-wychowawczym oraz specjalnym ośrodkom wychowawczym dla dzieci i młodzieży, ośrodkom rewalidacyjno-wychowawczym,
- placówkom zapewniającym opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
- placówkom doskonalenia nauczycieli,
- bibliotekom pedagogicznym,
- kolegiom pracowników służb społecznych,
- uczelniom wyższym.
Oferujemy pomoc prawną na każdym etapie funkcjonowania placówki, w szczególności w następujących kwestiach:
- Zakładania placówki, organizacji jej funkcjonowania, funkcjonowania placówki oraz zmian organizacyjnych i likwidacji placówki:
- doradztwo prawne w zakresie zakładania, restrukturyzacji i prowadzenia placówek,
- zakładanie placówek publicznych i niepublicznych,
- organizacja placówek publicznych i niepublicznych,
- sporządzanie i opiniowanie aktu założycielskiego placówki, statutu placówki oraz innych dokumentów wewnętrznych (np. regulaminów, procedur, instrukcji),
- zmiany dokumentów wewnętrznych w celu dostosowania do nowelizacji prawa,
- reprezentacja przy przekazywaniu prowadzenia placówki osobie fizycznej lub prawnej wraz z negocjacją warunków umowy przekazania,
- uzyskania wpisu do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
- wykreślenia wpisu z ewidencji placówek niepublicznych,
- uzyskiwania akredytacji przez placówki i ośrodki kształcenia ustawicznego oraz placówki doskonalenia nauczycieli,
- cofnięcia zezwolenia na założenie placówki,
- uzyskania lub cofnięcia uprawnień placówki publicznej przez placówkę niepubliczną,
- uzyskanie zezwolenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na utworzenie oddziału międzynarodowego,
- sporządzanie i weryfikacja umów, porozumień i innych dokumentów prawnych związanych z działalnością placówki oświatowej,
- sporządzanie arkuszu organizacyjnego placówki,
- tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
- reprezentacja przed kuratorium oświaty,
- sporządzanie zastrzeżeń do zaleceń wynikających z nadzoru pedagogicznego,
- wykonania decyzji dotyczącej usunięcia uchybień stwierdzonych poprzez nadzór pedagogiczny,
- opracowywanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego przez radę pedagogiczną,
- sporządzenie regulaminu rady pedagogicznej,
- tworzenie rady szkoły lub placówki, w tym sporządzenie regulaminu,
- przeniesienie kształcenia do innej placówki w związku z likwidacją placówki,
- zmiany formy prawnej placówki,
- przekształcenia oddziału przedszkolnego w przedszkole,
- utworzenia zespołu szkół i wyłączenia z zespołu szkół,
- zmiany siedziby placówki,
- zmiany organu prowadzącego placówkę niepubliczną,
- likwidacji placówki,
- prowadzenia eksperymentu pedagogicznego, w tym uzyskania zgody właściwego ministra,
- utworzenie centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego,
- organizowania internatu,
- zakładanie monitoringu w placówce.
- wsparcie z zakresu postepowań o udzielenie zamówienia publicznego.
- pomoc prawna z zakresu prawa budowlanego, handlowego i administracyjnego przy prowadzeniu inwestycji budowlanych i remontów.
- reprezentowanie i zastępowanie organu prowadzącego w postępowaniach administracyjnych prowadzonych wobec placówek, w tym przed sądami administracyjnymi,
- windykacja należności placówek w związku z ich działalnością np. opłat za korzystanie usług przedszkoli.
- Zarządzaniu zasobami ludzkimi, w szczególności:
- rozwiązywanie problemów pracowniczych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- nawiązywanie stosunku pracy z nauczycielami na podstawie aktu mianowania lub umowy o pracę,
- zatrudniania osoby niebędącej nauczycielem do prowadzenia zajęć w przedszkolu lub szkole za zgodą kuratora oświaty,
- nawiązywanie stosunku pracy z innymi pracownikami placówek,
- organizowania konkursu na stanowisko dyrektora,
- powierzenie stanowiska dyrektora i odwołanie ze stanowisko dyrektora,
- powierzenie i odwołanie innych osób zajmujących stanowisko kierownicze,
- niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie obowiązków służbowych przez pracowników,
- sporządzanie dokumentów w procedurze oceny nauczyciela i dyrektora,
- nadawanie stopni awansu zawodowego nauczycielom,
- skrócenie stażu na stopień awansu zawodowego,
- powoływanie komisji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej,
- sprawowanie nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego,
- przekształcanie stosunku pracy z nauczycielem,
- ustalanie wymiaru etatu,
- sporządzanie umów o pracę i aktów mianowania,
- przenoszenia nauczyciela na inne stanowisko lub do innej placówki,
- rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielem i innymi pracownikami placówki,
- ograniczenie wymiaru zatrudnienia,
- przenoszenie nauczyciela w stan nieczynny,
- nakładanie obowiązku uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć w innej placówce,
- zapewnianie warunków do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- sporządzanie regulaminów wynagradzania,
- analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym,
- przydzielania godzin ponadwymiarowych i godzin doraźnych zastępstw nauczycielom,
- obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć,
- ustalania kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli,
- tworzenia służby socjalnej powołanej do gospodarowania funduszem świadczeń socjalnych,
- występowanie w obronie nauczyciela, w przypadku naruszenia jego uprawnień przez osoby trzecie,
- zobowiązywania nauczycieli do wykonywania obowiązków służbowych w trakcie ferii szkolnych,
- udzielania urlopów, w tym wypoczynkowego, uzupełniającego i urlopów związanych z rodzicielstwem,
- przesuwania urlopów,
- udzielania urlopu dla poratowania zdrowia, w tym sporządzania odwołania od orzeczenia lekarskiego do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy,
- obniżenia wymiaru zatrudnienia nauczycielowi uprawnionemu do urlopu wychowawczego,
- sporządzenie skargi do rzecznika dyscyplinarnego,
- sporządzania zażalenia na umorzenie postępowania dyscyplinarnego,
- sporządzanie zażalenia na postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania dyscyplinarnego,
- zawieszenie nauczyciela w pełnieniu obowiązków z uwagi na postępowanie dyscyplinarne,
- uzyskiwanie informacji z rejestru orzeczeń dyscyplinarnych,
- sporządzania regulaminów pracy, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych,
- kontaktów z związkami zawodowymi wymaganych przez przepisy prawa,
- Sprawach związanych bezpośrednio z działalnością placówki na rzecz uczniów, między innymi:
- odraczanie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
- udzielenia i cofnięcia zezwolenia na spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem oraz obowiązku szkolnego poza szkołą,
- wpływu zmiany obwodu placówek na obowiązek szkolny ucznia będącego w trakcie edukacji,
- kontroli spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
- egzekucji obowiązków edukacyjnych,
- skreślenia ucznia z listy uczniów,
- przeniesienia ucznia do innej placówki,
- wstrzymania wykonania uchwał rady pedagogicznej,
- wprowadzenia obowiązku noszenia jednolitego stroju szkolnego,
- ustalenia warunków korzystania ze stołówki szkolnej, w tym sporządzania umów,
- organizowania indywidualnego programu lub toku nauki dla ucznia,
- sporządzanie umów dotyczących praktycznej nauki zawodu,
- opracowywania i wykonania indywidualnego programu edukacyjno–terapeutycznego,
- sporządzania dokumentów w procesie rekrutacji uczniów,
- przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego, w tym powoływania komisji kwalifikacyjnej,
- podjęcia przez szkoły lub przedszkola odpowiednich działań w związku ze złym traktowaniem dziecka przez nauczycieli lub innych uczniów,
- wydawania świadectw,
- organizacji egzaminów, w tym powoływanie komisji egzaminacyjnych,
- sporządzania uzasadnienia decyzji komisji rekrutacyjnej,
- kształcenia osób z zagranicy.